• 24/7 vergelijken
  • 100% onafhankelijk

Wanneer overstappen naar een andere mobiele provider?

hulp

Wanneer overstappen naar een andere mobiele provider?

Als je van plan bent om over te stappen naar een andere provider dan is de timing belangrijk. Je wilt niet te vroeg zijn met overstappen zodat je geen extra kosten hoeft te betalen. Bij een lopend abonnement is het pas mogelijk om over te stappen als het contract nog vier maanden loopt. Als je te laat bent met overstappen dan is het mogelijk dat je een aantal maanden meer hebt betaald dan nodig was. Dit zijn de goede momenten om over te stappen naar een andere provider:

Wanneer je contract ten einde loopt

De beste tijd om van mobiele provider te veranderen is wanneer je huidige abonnement ten einde loopt. Dit is het moment waarop de meeste Nederlanders overstappen naar een andere provider. Als het contract afloopt dan stopt het niet automatisch. Het contract wordt automatisch verlengd waarna het iedere maand opgezegd kan worden. De meeste providers hanteren een opzegtermijn van een maand. Het is mogelijk om 4 maanden voordat het abonnement afloopt zonder kosten te veranderen van provider. Het huidige contract wordt dan aan het einde van de looptijd beëindigd waarna het abonnement bij de nieuwe provider op dezelfde dag ingaat.

#1 Beste keuze: Budget Mobiel
budgetmobiel Bekijk de aanbieding nu

Tijdens de bedenktijd

Volgens de Nederlandse wet heb je de eerste 14 dagen na aankoop het recht om een abonnement te annuleren. Tijdens deze periode is het nog mogelijk om over te stappen naar een andere provider. Dit wordt bedenktijd genoemd. De bedenktijd geldt voor online aankopen, op straat, aan de telefoon of aan de deur. Als je een nieuw abonnement afgesloten hebt en je komt erachter dat je veel te veel betaalt dan is het tijdens de bedenktijd nodig mogelijk om het contract te annuleren. De producten die je ontvangen hebt zoals bijvoorbeeld een mobiele telefoon moeten geretourneerd worden. De bedenktijd geldt niet voor abonnementen die afgesloten zijn in een telefoonwinkel.

Als de dekking niet goed is

Een slechte dekking is vervelend als je altijd bereikbaar wilt zijn en wilt kunnen bellen. In bepaalde situaties is het mogelijk om het huidige abonnement te beëindigen als de dekking niet goed is. Het is niet altijd mogelijk om het abonnement zonder kosten op te zeggen. Contact met de provider is de eerste stap die genomen moet worden. Het is in bepaalde gevallen mogelijk om in overleg met de provider het contract te ontbinden.

Is overstappen gratis?

Er zijn geen kosten verbonden aan overstappen naar een andere provider in de situaties die hierboven vermeld zijn. Als er zonder een geldige reden overgestapt wordt naar een andere provider terwijl het huidige contract nog lang niet afgelopen is dan zijn er wel extra kosten. Deze kosten bestaan doorgaan uit een afbetaling van de resterende maanden van het lopende contract.

Nummerbehoud bij overstappen

Het is een wettelijk recht om je nummer te behouden als je overstapt naar een andere provider. Bij het afsluiten van een nieuw abonnement kun je aangeven dat je je nummer wilt behouden. De nieuwe provider zegt het lopende contract op bij de huidige provider. Als het huidige contract eindigt dan gaat het nieuwe contract in. Je bent vervolgens bereikbaar op de nieuwe simkaart van de nieuwe provider met je oude telefoonnummer.