Bekijk op deze pagina alle veelgestelde vragen over een sim only abonnement. Staat je vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op.

Wat is een sim only abonnement?

Bij een sim only ontvang je geen mobiele telefoon maar alleen een simkaart. De simkaart is gekoppeld aan het telefoonnummer en de account bij de provider. Doordat er geen mobiele telefoon ontvangen wordt zijn de tarieven lager.

Wat is een simlock?

Een simlock koppelt een mobiele telefoon aan een specifieke provider. Er kan dan geen simkaart van een andere provider gebruikt worden in de telefoon. Voor een sim only is een simlockvrije telefoon nodig als het abonnement bij een andere provider afgesloten wordt.

Is een simlock verwijderen gratis?

Niet altijd. Tijdens de eerste 12 maanden is een simlock verwijderen niet gratis. Na 12 maanden kan er gratis een code opgevraagd worden bij de provider.

Welk formaat simkaart heb ik nodig?

In de handleiding van je mobiele telefoon is te lezen welke simkaart gebruikt kan worden in de mobiele telefoon.

Welk formaat simkaart krijg ik van de provider?

Als je een sim only abonnement aanvraagt dan kun je aangeven welk formaat simkaart je wilt gebruiken. De meeste providers bieden inmiddels een 3-in-1 simkaart aan waardoor je altijd de goede simkaart ontvangt.

Kan ik de simkaart gebruiken in een tablet?

Ja, de simkaart kan ook gebruikt worden in een tablet. Het is zelfs mogelijk om een data only abonnement te bestellen voor de tablet alleen. De simkaart kan echter in maar één apparaat tegelijk actief zijn.

Moet ik mijn abonnement zelf verlengen?

Nee, een sim only abonnement wordt stilzwijgend verlengd. Je kunt het abonnement dan op ieder moment opzeggen met een opzegtermijn van een maand. Als de looptijd van het abonnement voorbij is dan kun je eventueel het abonnement aanpassen indien gewenst.

Kan ik mijn abonnement tijdens de looptijd aanpassen?

Ja, het is mogelijk om het abonnement aan te passen gedurende de looptijd. De meeste providers bieden echter niet de mogelijkheid om de bundel te verlagen. Een verhoging van de bundel is meestal alleen mogelijk.

Kan ik het sim only abonnement tijdens de looptijd opzeggen?

Ja, het is mogelijk om het abonnement tijdens de looptijd te beeindigen. Dit is echter niet zonder kosten. De provider loopt inkomsten mis waardoor deze een vergoeding vraagt voor de resterende maanden van het contract.

Wat gebeurt er als ik over de limiet ga?

Wat er precies gebeurt bij het gebruik van de mobiele diensten buiten de bundel verschilt per provider. Voor bellen en sms’en worden doorgaans extra kosten in rekening gebracht. Het is ook mogelijk dat gebruik van de diensten niet meer mogelijk is als de limiet bereikt is. Als de datalimiet bereikt is dan is het ook mogelijk dat de snelheid verlaagd wordt.

Wat gebeurt er met niet gebruikte minuten of data?

Bij de meeste providers vervallen niet gebruikte belminuten en mb’s aan het eind van de maand. Deze kunnen niet meegenomen worden naar de volgende maand. Een aantal provider bieden deze mogelijkheid wel. In de voorwaarden van de provider is te lezen of dit ook van toepassing is op je abonnement.

Welke sim only looptijden zijn er?

Je hebt de keuze uit een contract van 1, 12 of 24 maanden. Het contract van een maand heeft de kortste looptijd en heeft een opzegtermijn van een maand.

Welke sim only is maandelijks opzegbaar?

Er zijn op dit moment een aantal providers die een maandelijks opzegbare sim only aanbieden. Deze abonnementen kunnen iedere maand opgezegd worden met een opzegtermijn van een maand. Op de maandelijkse sim only pagina is te lezen welke providers dit zijn.

Internet

Wat is 3G?

3G is een mobiele technologie die gebruikers de mogelijkheid biedt om toegang tot internet met breedband snelheid te krijgen op een smartphone.

Wat is 4G?

4G is de opvolger van 3G technologie. De nieuwere technologie ondersteunt hogere snelheden. Dit geldt voor de download- maar ook voor de uploadsnelheid.

Is mijn simkaart geschikt voor 4G?

De simkaart is niet van belang om gebruik te kunnen maken van 4G. De voorwaarden van het sim only abonnement wel net als de mogelijkheden van de mobiele telefoon die je gebruikt.

Wat is roaming?

Roaming is het gebruik maken van een ander netwerk dan dat van je eigen provider. Dit is het geval als je buiten het dekkingsgebied van je provider gebruik wilt maken van de diensten. Roaming is vaak van toepassing in het buitenland waar de eigen provider geen dekking heeft.

Welke databundel heb ik nodig?

Het dataverbruik is afhankelijk van veel factoren. Het verschilt per persoon hoeveel data er verbruikt wordt. Op deze pagina kun je het dataverbruik berekenen.

Wat is een megabyte (MB)?

Een megabyte is een standaard eenheid die gebruikt wordt om een hoeveelheid elektronische informatie te meten. Deze elektronische informatie wordt data genoemd. In het geval van mobiel internet betekent dit de hoeveelheid informatie die verzonden en ontvangen wordt via het mobiele netwerk. Een voorbeeld is een muziekbestand die gedownload wordt welke een grootte heeft van 4 MB. Deze hoeveelheid wordt in mindering gebracht op de databundel. De databundel wordt gemeten in MB of in GB. Een GB bestaat eigenlijk uit 1024 MB maar onder providers wordt vaak 1000 MB gerekend om het eenvoudiger te maken voor mensen om te begrijpen.

Wat is een gigabyte (GB)?

Een gigabyte is net als een megabyte een standaard eenheid die gebruikt wordt om een hoeveelheid elektronische informatie te meten. Voor mobiel internet staat 1 GB gelijk aan 1000 MB. Het grootste deel van de mobiele databundels wordt aangegeven in GB. Een databundel met 2 GB heeft 4 keer zoveel data als een abonnement met 500MB.

Overstappen

Wanneer kan ik overstappen?

Overstappen naar een andere telecomprovider is op ieder moment mogelijk. Als je echter nog een lopend abonnement hebt dan zitten er kosten aan verbonden. Overstappen zonder extra kosten is pas vier maanden voor het einde van het contract mogelijk. Het nieuwe abonnement gaat pas in op het moment dat je huidige contract afloopt. De nieuwe provider regelt de overstap volledig en zorgt er eventueel voor dat je telefoonnummer behouden blijft. Als je abonnement al voorbij de einddatum is dan geldt een opzegtermijn van een maand.

Zijn er dubbele kosten tijdens het overstappen?

Nee, het nieuwe abonnement gaat pas in als het oude abonnement eindigt. Dit voorkomt dubbele kosten.

Moet ik zelf mijn abonnement opzeggen?

Nee, als je overstapt naar een andere provider dan hoef je niets te doen. De nieuwe provider regelt de overstap. Vooral als je je nummer wilt behouden is het belangrijk dat je het oude abonnement niet zelf opzegt. De nieuwe provider regelt het nummerbehoud.

Is nummerbehoud altijd mogelijk?

Ja, in Nederland heb je het recht om je telefoonnummer te behouden. Dit wordt nummerportabiliteit genoemd of simpelweg nummerbehoud. Het recht van nummerbehoud is geregeld in de Telecommunicatiewet.

Veelgestelde vragen
5 (100%) 1 stemmen