• 24/7 vergelijken
  • 100% onafhankelijk

Telefoonabonnement kiezen voor kinderen en tieners

hulp

Telefoonabonnement kiezen voor kinderen en tieners

Als je de keuze hebt gemaakt om je kind een eigen mobiele telefoon te geven dan moet je nog verzinnen welk telefoonabonnement het beste erbij past. Kinderen en tieners gaan anders met de mobiele telefoon om dan volwassen. Vaak hebben ze nog niet door wat de gevolgen kunnen zijn van het gebruik van een mobiele telefoon. Als je zelf de rekening betaalt dan wil je ook niet voor hoge kosten komen te staan als het kind de mobiele telefoon misbruikt. De kosten voor gebruik buiten de bundel kunnen immers snel oplopen.

Aandachtspunten

Aangezien kinderen en tieners doorgaans niet zo zuinig zijn op een mobiele telefoon of het abonnement is het belangrijk om vooraf goed na te denken over wat het beste bij de situatie past. Een aantal punten waarover nagedacht moet worden:

#1 Beste keuze: Budget Mobiel
budgetmobiel Bekijk de aanbieding nu

Waar wordt de mobiele telefoon voor gebruikt?

Kinderen krijgen vaak een mobiele telefoon zodat ze bereikbaar zijn voor de ouders. De mobiele telefoon kan ook gebruikt worden in het geval van nood. Op deze manier zijn de ouders snel op de hoogte als er iets aan de hand is. Tieners gebruiken de mobiele telefoon niet alleen voor noodgevallen. Deze willen ook vrienden bellen, berichten versturen en social media gebruiken.

Wat voor type mobiele telefoon is geschikt?

Jonge kinderen hebben niet alle features nodig die de moderne smartphones bieden. Voor hen is een smartphone niets eens altijd geschikt. Vooral kinderen die niet verantwoordelijk met de mobiele telefoon omgaan kunnen beter een ouder en goedkoper type mobiele telefoon gebruiken. Als de mobiele telefoon dan kapot gaat of kwijtraakt dan is de schade niet zo groot. Tieners willen vaak niets minder dan een smartphone zodat er gebruik gemaakt kan worden van social media.

Wie betaalt voor de mobiele telefoon?

Kinderen hebben vaak zelf het geld niet om een mobiele telefoon te kopen. Jongeren hebben deze mogelijkheid wel. Door de jongeren zelf de mobiele telefoon te laten kopen leren ze waarde van geld kennen. Dit zorgt er ook voor dat de jongere zuiniger op de mobiele telefoon is.

Wie betaalt voor het abonnement?

Om kinderen en jongeren om te leren gaan met terugkerende kosten is het mogelijk om het telefoonabonnement door hen te laten betalen. Als er dan buiten de bundel gebeld wordt dan ervaren ze zelf de gevolgen. Als de ouder het telefoonabonnement betaalt dan is het verstandig om een kortlopend sim only abonnement te nemen. Dit geeft meer flexibiliteit en vrijheid om het abonnement sneller te kunnen beëindigen. Als het kind niet met een abonnement om kan gaan dan is een prepaid simkaart zonder abonnement een goede keuze.

Prepaid

Prepaid bellen is een ideale optie voor tieners die zelf de belkosten betalen. Met een prepaid simkaart is direct duidelijk hoeveel je kunt bellen. Je kunt alleen opmaken waar je vooraf voor betaald hebt. Dit betekent geen onverwachte kosten. Prepaid bellen is ook een geschikte optie voor ouders die de belkosten betalen. Deze hoeven zich dan geen zorgen te maken over een mogelijke hoge telefoonrekening van het kind. Een ander voordeel van prepaid bellen is dat het mogelijk is om zelf voor de mobiele telefoon te zorgen. Er wordt dan alleen een simkaart geleverd en geen mobiele telefoon. Het is dan niet nodig om een nieuwe mobiele telefoon voor het kind aan te schaffen maar kan ook een tweedehands mobiele telefoon gebruikt worden.

Dingen waar je aan moet denken

  • Kinderen en jongeren onder 18 jaar kunnen geen telefoonabonnement op eigen naam afsluiten. Dit betekent dat alleen een contract mogelijk is op naam van de ouder. De verantwoordelijkheid ligt volledig bij degene die het contract op naam heeft, ook hoge telefoonrekeningen en niet betaalde facturen.
  • Waarschuw het kind voor het downloaden van betaalde apps, betaalnummers en sms-diensten. Deze kosten vallen niet binnen het abonnement maar vallen buiten de bundel.