• 24/7 vergelijken
  • 100% Onafhankelijk

Help! Ik kan mijn telefoonrekening niet betalen

Home / Help! Ik kan mijn telefoonrekening niet betalen
hulp

Help! Ik kan mijn telefoonrekening niet betalen

/ september 10, 2016

Iedere maand krijgen duizenden Nederlanders een telefoonrekening binnen die niet betaald kan worden. Door de hogere kosten van leven blijft de telefoonrekening liggen. Zodra de eerste betaling van de telefoonrekening gemist is kan het probleem zich snel uitbreiden waardoor je in een neerwaartse spiraal terecht gekomen bent. Wat moet je doen als je je telefoonrekening niet kunt betalen?

Wat moet ik als eerst doen?

De belangrijkste stap is het openen van brieven en e-mails zodat het probleem niet genegeerd wordt. Vooral als het ernaar uitziet dat je geregeld de telefoonrekening niet kunt betalen is het verstandig om contact op te nemen met de provider. Geef aan wat het probleem is en voorkom dat het probleem zich uitbreidt. Rekeningen kunnen snel opstapelen als er niet op gereageerd wordt. Hoe meer rekeningen niet betaald worden hoe sneller de negatieve spiraal in werking treedt. Als je een telefoonabonnement met contract afgesloten hebt dan ben je gebonden aan het betalen van de dienst die de provider levert. Als je niet op tijd het termijnbedrag betaalt dan kom je je verplichtingen volgens het contract niet na. De provider probeert het termijnbedrag op je te verhalen. Dit wordt eerst gedaan door een herinnering waarna er aanmaningen volgen om de schuld te vereffenen. Als er niet op gereageerd wordt dan gaat de zaak naar het incassobureau waarna nog meer kosten volgen.

#1 Beste keuze: Tele2
Tele2 onbeperkt internet
  • Onbeperkt 4G data, sms en minuten
  • Maandelijks opzegbaar
  • € 27,- p/m
Bekijk de aanbieding nu

Neem contact op met de provider

contact met providerVoordat de zaak naar het incassobureau gaat wordt je hierover ingelicht door de provider. Neem contact op met de provider voordat het incassobureau de zaak overgenomen heeft. Incassobureaus hanteren een agressievere wijze om het schuld te innen dan de provider. Bespreek de problemen met de provider zodat het probleem opgelost kan worden zonder inmenging van derden. Doe dit aan de hand van deze punten:

  • Identificeer het probleem
  • Maak een overzicht met de vaste lasten en inkomsten
  • Bekijk hoeveel je voor de telefoonrekening kunt betalen
  • Neem contact op met de provider
  • Bespreek een betalingsregeling
  • Kijk of het abonnement stopgezet kan worden
  • Overweeg om de telefoon te verkopen
  • Controleer of overstappen naar een goedkoper abonnement mogelijk is

Wat is het probleem?

Een telefoonrekening niet kunnen betalen kan een incidenteel probleem zijn of een terugkerend probleem. Als de rekening niet betaald kan worden doordat je veel onverwachte kosten in dezelfde maand hebt gehad dan kan de rekening alsnog later betaald worden. Dit komt bijvoorbeeld geregeld voor bij mensen die in het buitenland zijn geweest. Een probleem dat steeds terugkomt en ervoor zorgt dat de telefoonrekening vaker dan eens niet betaald wordt is moeilijker op te lossen. Een verandering in de financiële situatie kan hier door oorzaak van zijn.

Wat kun je wel betalen?

Providers kunnen het telefoonnummer afsluiten als er niet voor betaald wordt. Als je dit wilt voorkomen dan moet je in ieder geval iets betalen aan de provider. Dit laat zien dat je de schuld wilt betalen en het voorkomt in eerste instantie dat de rekening naar het incassobureau gaat. Bekijk hoeveel je realistisch kunt missen voor de maandelijkse betaling van de telefoonrekening. Geef dit door aan de provider zodat er een betalingsregeling getroffen kan worden. Probeer de betalingsproblemen zo snel mogelijk met de provider te overleggen. Als je proactief bent en laat zien dat je wilt betalen dan is de provider vaak bereid om mee te denken aan een oplossing.

Hulp nodig?

Als je een rechtsbijstandverzekering hebt dan is het verstandig om contact op te nemen met de verzekeraar. Deze kan helpen bij de aanvraag van een betalingsregeling. Als hulp van een rechtsbijstandverzekering niet mogelijk is neem dan contact op het met Juridisch Loket. Bij het Juridisch Loket kun je zonder afspraak vragen stellen tijdens het inloopspreekuur. De juristen helpen je dan gratis.

Is een downgrade mogelijk?

downgrade abonnementEen downgrade van het abonnement betekent dat je een kleinere bundel krijgt met minder belminuten, sms en mb’s. Het voordeel van een kleinere bundel is dat de kosten lager zijn. Er zijn providers die mee willen werken aan een downgrade maar dat geldt niet voor alle providers. Door een downgrade goed te keuren is het misschien voor de gebruiker goedkoper maar de provider verdient er minder op. Het kan echter geen kwaad om het te vragen aan de provider. Als de provider het niet wil dan heb je het in ieder geval geprobeerd.

Overstappen naar prepaid

Als je abonnement met contract ten einde loopt vraag jezelf dan af of een nieuw contract wel zo verstandig is. Dit is vooral het geval als je meerdere telefoonrekeningen met veel moeite terug hebt betaald. Prepaid bellen heeft het voordeel dat er geen sprake is van rekeningen. Het is de meest flexibele manier van bellen waarbij je vooraf betaalt voor wat je kunt verbruiken. Deze manier van bellen is geschikt voor personen die geregeld betalingsproblemen ondervinden bij een abonnement.

Maandelijks opzegbaar sim only abonnement

Een sim only abonnement is een 1, 12 of 24 maanden contract waarbij er alleen betaald wordt voor de simkaart en bijbehorend telefoonnummer. Er wordt geen mobiele telefoon afbetaald bij dit type abonnement. Er is sprake van een contract maar de kosten zijn lager dan bij een regulier abonnement. Voor personen die ervaring hebben met betalingsproblemen is een sim only met 1 maand contract een verstandige keuze. Als de telefoonrekening niet betaald kan worden dan is het mogelijk om het contract snel op te zeggen. Dit voorkomt dat de niet-betaalde rekeningen zich snel opstapelen.

Mobiele telefoon verkopen

Als het er niet naar uitziet dat de telefoonrekening betaald kan worden dan kan dit een groot probleem opleveren. Overweeg om de mobiele telefoon te verkopen zodat er niet meer kosten gemaakt kunnen worden. Het bedrag dat je krijgt voor de mobiele telefoon kan gebruikt worden om de telefoonrekening te betalen. Een mobiele telefoon kan verkocht worden via Marktplaats maar recycling bedrijven hebben er ook geld voor over. Bekijk de websites van de recycling bedrijven om erachter te komen wat men biedt voor je mobiele telefoon. Hoe nieuwer de mobiele telefoon, hoe waardevoller deze is voor de recycling bedrijven.

Meer betalingsproblemen

Als de telefoonrekening die niet betaald wordt onderdeel is van een groter financieel probleem dan moet er actie ondernomen worden. Negeer het niet maar ga proactief op zoek naar manieren om het op te lossen. Er zijn verschillende gratis instellingen die je hierbij kunnen helpen. Vermijd de instellingen die een vergoeding vragen voor de hulp die ze bieden.

Help! Ik kan mijn telefoonrekening niet betalen
1.6 (31.43%) 7 stemmen

Heb je een vraag?