• 24/7 vergelijken
  • 100% onafhankelijk

Blog

Home / Blog
hulp

Wat is een dongle?

Een dongle is een apparaat van zakformaat dat aangesloten wordt via de USB poort van een computer of laptop. Met dit apparaat is het mogelijk om het internet te benaderen met een 3G of 4G verbinding. Een dongle is verkrijgbaar in combinatie met een abonnement. De looptijd van het abonnement is meestal 1, 12 of […]

Lees meer
hulp

Wat of wie is Preventel?

Preventel is een stichting met een maatschappelijk belang die jou als gebruiker beschermd. Het is een samenwerkingsverband tussen een aantal mobiele providers om ervoor te zorgen dat je niet in de betalingsproblemen komt. Net zoals het BKR is Preventel er niet voor bedoeld om winst te maken en gaat het enkel om het maatschappelijk doel. […]

Lees meer
hulp

Tethering: de smartphone als Wi-Fi hotspot

Met een smartphone of tablet is het mogelijk om de databundel van de simkaart te gebruiken om andere apparaten te verbinden met het mobiele netwerk. Dit wordt tethering genoemd. De smartphone wordt hierbij behandeld als een Wi-Fi hotspot en kan andere apparaten zoals een laptop of tablet verbinden met het internet. De verbinding met de […]

Lees meer
hulp

In 4 stappen: hoe verbeter je het Wi-Fi signaal?

De gemiddelde internetverbinding bij een Nederlands huishouden is tegenwoordig razendsnel in vergelijking met een aantal jaar geleden. Een Wi-Fi verbinding gebruiken is goedkoper dan mobiel internet maar als deze niet snel genoeg is dan wekt het veel irritatie op. Als je betaalt voor een snelle internetverbinding maar op de smartphone of laptop dagelijks te maken […]

Lees meer
hulp

5G mobiel internet: snelheid, verwachtingen en beschikbaarheid?

Twintig jaar geleden was de smartphone nog nergens te bekennen. Internetten op een mobiele telefoon gebeurde via WAP. Net zoals GSM een standaard is voor mobiele telefonie is WAP een standaard voor mobiel internet. Je kon er echter niet veel mee doen behalve het downloaden van ringtones en wallpapers. In deze tijd kon het nog […]

Lees meer
hulp

Sim only zonder internet: geen mb’s maar alleen sms en belminuten

Wanneer je op zoek bent naar een sim only abonnement zonder internet kan dit nog best lastig te vinden zijn. Dit komt doordat niet alle providers een abonnement met alleen sms en belminuten aanbiedt. De meeste sim only abonnementen bestaan tegenwoordig vrijwel allen uit een pakket waarbij sms’en, bellen maar ook internetten inbegrepen is. Toch […]

Lees meer
hulp

Losse telefoon kopen: de voordelen

De nieuwste smartphones worden door veel providers aangeboden in combinatie met een abonnement. Het is echter ook mogelijk om een losse telefoon aan te schaffen zonder een abonnement. Een los toestel kan worden gebruikt in combinatie met prepaid of sim only. Het aanschaffen van een losse mobiele telefoon in combinatie met een sim only abonnement […]

Lees meer
hulp

iPad sim only met internet: hoe werkt het?

Steeds meer mensen gebruiken een tablet in plaats van een computer. De iPad is een van de eerste tablets op de markt en ook de meest populaire tablet. Een groot voordeel van de iPad is dat je deze overal mee naartoe kan nemen. Om gebruik te kunnen maken van het internet op de iPad heb […]

Lees meer
hulp

Welke looptijden zijn er voor sim only?

Sim only abonnementen zijn te bestellen met een looptijd van een maand, 12 en 24 maanden. De populairste optie is het abonnement met het jaarlijkse contract. Het contract dat maandelijks opgezegd kan worden, ook wel een maand sim only genoemd, neemt toe aan populariteit. 1 maand looptijd Het sim only abonnement met een looptijd van […]

Lees meer
nieuws

Mobiel internet in 2016: de huidige situatie

Hoe staat het ervoor met mobiel internet in 2016? Om dit inzichtelijk te maken hebben we een infographic ontwikkeld met de meest recente gegevens. De laatste data die beschikbaar is voor het publiek is in de infographic verwerkt. Het gebruik van 4G internet neemt sterk toe met een groei van 28 procent in het afgelopen […]

Lees meer
hulp

Wat is Mobile Wi-Fi (MiFi)?

Een MiFi, of Mobile Wi-Fi, is een klein apparaat waarmee verschillende gebruikers een internetverbinding kunnen delen. Het apparaat verstuurt een draadloos signaal en werkt op dezelfde manier als een breedband router. Het verschil is dat de MiFi gebruik maakt van een 3G of 4G netwerk voor de internetverbinding. Dit is dezelfde verbinding als mobiel internet. […]

Lees meer
hulp

Sim only zonder aansluitkosten: hoeveel eenmalig betalen per provider?

Sim only is een abonnementsvorm die steeds populairder wordt en door iedere Nederlandse provider wordt aangeboden. Inmiddels is iedereen bekend met deze vorm van een telefoonabonnement. Bij veel van de sim only abonnementen, maar ook bij abonnementen met toestel, is er sprake van een eenmalige betaling voor de aansluiting. Dit worden de aansluitkosten genoemd. Deze kosten […]

Lees meer
hulp

Sim only voor de tablet: voor als Wi-Fi niet genoeg is

Tegenwoordig beschikken steeds meer mensen over een tablet. Het apparaat is kleiner dan een laptop of computer en daarom zeer geschikt om ergens mee naar toe te nemen. Met een tablet kun je van alles doen. Om veel functies uit te kunnen voeren is daarbij internet nodig. Beschik je thuis of een Wi-Fi verbinding dan […]

Lees meer
hulp

4 tips om je internetverbruik bij te houden

Het gros van de mobiele abonnementen die afgesloten zijn beschikt over een datalimiet voor internet. De limiet zorgt ervoor dat je niet meer data kunt verbruiken dan afgesproken tijdens het afsluiten van het abonnement. Als de datalimiet overschreden wordt dan kan dit leiden tot hoge kosten voor het buiten-de-bundel verbruik. Dit is alleen van toepassing […]

Lees meer
hulp

Sim only verlengen? Bekijk wanneer een verlenging mogelijk is

Indien je tevreden bent met je huidige mobiele provider en je contract loopt bijna af, is het altijd mogelijk om je sim only contract te verlengen. Je kunt daarbij kiezen voor contractverlenging met een nieuwe telefoon als de provider deze abonnementen aanbiedt. Ook kun je ervoor kiezen om je contract te verlengen als sim only […]

Lees meer
hulp

Sim only contract opzeggen: wanneer kun je dit doen?

Ben je ontevreden of niet blij met het abonnement dat je nu hebt? Dan is het misschien tijd om eens te switchen van provider zodat je kunt profiteren van een flexibel abonnement. Is je abonnement afgelopen en mag je een nieuwe mobiel uitkiezen terwijl je nog teveel gehecht bent aan je huidige mobiel? In het […]

Lees meer
hulp

Wat gebeurt er als het telefoonabonnement afloopt?

Als het mobiele abonnement afloopt dan wordt het automatisch verlengd. Je betaalt dan hetzelfde tarief en er verandert niets. Je kunt blijven bellen, sms’en en internetten zoals je gewend bent. Het enige verschil is dat je vanaf dit moment het contract op ieder ogenblik op kunt zeggen. De providers hanteren een opzegtermijn van een maand […]

Lees meer
hulp

Sim only bundel samenstellen: hoe doe je dat?

Sim only is een zeer populair mobiele telefoon abonnement dat steeds vaker wordt afgesloten in Nederland. Bij het afsluiten van sim only abonnement krijg je geen toestel geleverd. Je betaalt daarom alleen voor de kosten van het abonnement. Dit heeft als voordeel dat de maandelijkse lasten een stuk lager liggen dan bij een abonnement waar […]

Lees meer
hulp

Hoe kies ik een nieuw mobiel abonnement?

Als de tijd is gekomen om een nieuw mobiel abonnement te kiezen, mogelijk met een nieuwe telefoon, hoe kies je dan het juiste abonnement? Met de vele opties die je aangeboden worden is het niet makkelijk om het juiste mobiele abonnement te kiezen. Hoe maak je de keuze? Heb je een nieuwe telefoon nodig? Als […]

Lees meer
hulp

Wanneer overstappen naar een andere mobiele provider?

Als je van plan bent om over te stappen naar een andere provider dan is de timing belangrijk. Je wilt niet te vroeg zijn met overstappen zodat je geen extra kosten hoeft te betalen. Bij een lopend abonnement is het pas mogelijk om over te stappen als het contract nog vier maanden loopt. Als je […]

Lees meer
hulp

Help! Ik kan mijn telefoonrekening niet betalen

Iedere maand krijgen duizenden Nederlanders een telefoonrekening binnen die niet betaald kan worden. Door de hogere kosten van leven blijft de telefoonrekening liggen. Zodra de eerste betaling van de telefoonrekening gemist is kan het probleem zich snel uitbreiden waardoor je in een neerwaartse spiraal terecht gekomen bent. Wat moet je doen als je je telefoonrekening […]

Lees meer
hulp

Belminuten, sms’jes en mb’s kiezen

Sim only’s en abonnementen met telefoon bieden je verschillende opties als het aankomt op combinaties van belminuten, sms’jes en mb’s. Deze drie variabelen zijn bij ieder abonnement aanwezig. Deze variabelen geven aan hoelang je kunt bellen, hoeveel sms’jes je kunt versturen en hoeveel data je kunt verbruiken voor internet. De aantallen die vermeld worden gelden […]

Lees meer
hulp

Nieuwe telefoon kopen of sim only nemen?

Iedereen is voortdurend op zoek naar manieren om te besparen terwijl men graag hetzelfde wil blijven doen. Dit is niet anders voor de mobiele kosten. Een manier om te besparen op de belkosten is een sim only abonnement. Dit is het type abonnement waarbij je geen mobiele telefoon krijgt maar alleen de simkaart. Dit betekent […]

Lees meer
hulp

Is 1000 MB of 1 GB data genoeg?

Als het aankomt op internet op de smartphone dan draait het allemaal om data; kilobytes (KB), megabytes (MB) en gigabytes (GB). Deze termen kent bijna iedereen inmiddels maar veel mensen weten niet precies wat het betekent. Iedere keer dat de smartphone verbinding maakt met het mobiele netwerk wordt er data verzonden of ontvangen. Als het […]

Lees meer
hulp

Tracking apps voor het meten van het dataverbruik

Alle Nederlandse providers hebben een eigen app. In de app is snel in te zien hoeveel het verbruik is en hoeveel MB’s er nog over zijn voor de maand. Zo kun je op ieder ogenblik een overzicht krijgen van wat je verbruikt hebt in de betreffende maand. Als de provider deze informatie niet weergeeft in […]

Lees meer