#1 Beste keuze: Budget Mobiel
- Onbeperkt data, sms en minuten
- Maandelijks opzegbaar
- € 21,- p/m
Helaas overkomt het ons bijna allemaal weleens. Je hebt een automatische incasso afgegeven voor je mobiel abonnement, maar hebt niet precies bijgehouden op welke datum het bedrag geïnd gaat worden. Is het net te vroeg, dan staat je salaris er nog niet op. Is het net te laat, dan is de bodem alweer in zicht. Gevolg is dat de factuur gestorneerd wordt zonder dat je het in de gaten hebt. Een betaalachterstand is dan het gevolg. Dit hoeft op zich niet zo’n probleem te zijn, als je er maar voor zorgt dat je zo snel mogelijk de rekening alsnog betaalt. Wacht je daar te lang mee, dan kan je behoorlijk in de problemen komen.
Hoe mooi het ook zou zijn, problemen gaan niet vanzelf weg als je ze negeert. Iedere provider zal bij een betaalachterstand op je mobiel abonnement proberen met je in contact te komen. Als je normaal gesproken een sms’je ontvangt dat je factuur klaar staat, zal je ook een sms bericht krijgen als je een betalingsachterstand hebt opgelopen. Reageer je daar niet op, dan zal er ongetwijfeld een email volgen. Bij het uitblijven van een storting sturen ze tenslotte een brief of nemen persoonlijk contact met je op. Hebben al deze pogingen geen resultaat, dan zal de provider andere maatregelen nemen.
Heb je om wat voor reden dan ook een betaalachterstand opgelopen van je mobiel abonnement? Dan zal jouw aanbieder op een gegeven moment je telefoon gaan blokkeren. Je kunt dan nog wel gebeld worden, maar zelf geen telefoontjes meer plegen. Dat is de eerste stap en een duidelijk teken dat je nu toch echt in actie moet komen. Neem dan ook direct contact op met je provider en laat weten wanneer je de achterstallige factuur gaat betalen. Let wel op. Voordat je telefoon gedeblokkeerd gaat worden, moeten er geen rekeningen meer openstaan. Heb je de factuur van maart niet betaald en is het nu mei? Dan moet je ook deze maand overgemaakt hebben, voordat je weer kunt bellen. Anders is de kans groot dat je het probleem verschuift en opnieuw een achterstand opbouwt.
Een blokkade van uitgaande gesprekken is de eerste stap van de telefoonmaatschappij om je tot betaling te dwingen. Ga je ook hier niet op in en toon je geen reactie, dan zal je (misschien na nog een paar waarschuwingen) geheel afgesloten worden. Je kunt dan niet meer bellen en ook niet meer gebeld worden. Je openstaande factuur is daarmee nog hoger geworden, want voor het opnieuw aansluiten van je telefoon worden behoorlijke kosten in rekening gebracht. Daarom is het echt belangrijk dat je nu snel contact opneemt met je provider en binnen vijf dagen alle achterstallige bedragen betaalt. Anders kunnen zij jouw abonnement beëindigen en je een factuur sturen voor alle resterende termijnen tot het einde van de looptijd. Bovendien ben je dan je nummer kwijt.
Personen die een betaalachterstand hebben bij hun provider en waarbij het tot een afsluiting van hun abonnement is gekomen, worden aangemeld bij Stichting Preventel. Dit is een bureau voor kredietregistratie die samenwerkt met alle aanbieders van (mobiele) telefonie. Sta je hier eenmaal geregistreerd, dan zal het je ook niet meer lukken om bij een andere provider een nieuw abonnement af te sluiten.
Vanaf het moment dat je mobiel abonnement geheel is afgesloten, worden je problemen steeds groter. Dat je je abonnement kwijt bent, betekent namelijk niet dat je daarmee ook je betaalachterstand kwijt bent. Hoe dan ook zal je het openstaande bedrag nog steeds moeten voldoen. En dat bedrag wordt alleen maar hoger. Was het eerst alleen een maand abonnementskosten, inmiddels zijn daar herinneringskosten en aanmaningskosten bijgekomen. Vervolgens is het bedrag verhoogd met alle verschuldigde termijnen tot het einde van je overeengekomen contract. En wanneer de laatste maatregel in gang is gezet, komen daar ook nog eens incassokosten bij. Uiteindelijk is de mug een olifant geworden en kom je er niet meer uit. Zorg ervoor dat het niet zover komt.
Aan mobiele abonnementen wordt veel verdiend. Jouw provider zal je dan ook het liefst als klant willen behouden. Dat je soms een maand een beetje krap zit, hoeft dan ook geen groot probleem te zijn of te worden. Neem zo snel mogelijk contact op met de klantenservice van jouw aanbieder en leg je situatie uit als je de telefoonrekening niet kunt betalen. In de meeste gevallen kun je gewoon een betalingsregeling afspreken. Je betaalt iedere maand een beetje extra tot je betaalachterstand is weggewerkt. Of jouw abonnement wordt (tijdelijk) omgezet naar een goedkoper alternatief, zodat je minder kosten maakt. Misschien blijkt sim only wel beter bij je te passen. Hoe dan ook, reageren is het beste dat je kunt doen.